DESIGN

Γιατί η Μόνα Λίζα είναι τόσο διάσημη;

Ποιος είναι αλήθεια ο λόγος;

Photo Credit Victor Grigas

Είναι η Μόνα Λίζα «δέκα φορές καλύτερη από κάθε άλλο πίνακα ζωγραφικής»; Κανείς δεν πιστεύει σοβαρά αυτή την άποψη και πώς άλλωστε μπορεί να μετρηθεί κάτι τέτοιο.

Για πολλούς είναι ένας απλός πίνακας, ο οποίος ωστόσο συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του κοινού, όσο κανένας άλλος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 80% των επισκεπτών του Λούβρου πηγαίνει για να δει τη βιτρίνα με την Τζοκόντα.

Παράλληλα βιβλία, δοκίμια, ντοκιμαντέρ, τραγούδια, κούπες καφέ και ότι άλλο μπορείς να φανταστείς την έχουν κάνει το πιο αναγνωρίσιμο πρόσωπο στη δυτική τέχνη.

Όμως, δεν ήταν η ζωγραφική αξία του πίνακα που την απογείωσε, αλλά ένα τυχαίο γεγονός που συνέβη στις αρχές του περασμένου αιώνα. Η κλοπή της, το 1911!

Πριν από την κλοπή της, η Μόνα Λίζα δεν ήταν ευρέως γνωστή εκτός του κόσμου της τέχνης. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι την ζωγράφισε το 1507, αλλά μόλις τη δεκαετία του 1860 οι κριτικοί άρχισαν να τον αναγνωρίζουν ως πρωταγωνιστή της αναγεννησιακής ζωγραφικής.

Αν και ο πίνακας κρεμόταν κάποτε στην κρεβατοκάμαρα του Ναπολέοντα, τον 19ο αιώνα, «δεν ήταν καν ο πιο διάσημος πίνακας ζωγραφικής, πόσο μάλλον ανάμεσα σε αυτούς που υπάρχουν στο Λούβρο», λέει ο ιστορικός Τζέιμς Ζουγκ.

Μέχρι που το 1911, ένας Ιταλός εργάτης, ο Βιτσέντσο Περούτζια (Vincenzo Perugia), έκλεψε τον πίνακα από το Λούβρο, με συνεργούς τους αδελφούς Βιτσέντσο και Μικέλε Λαντσελότι.

Η κλοπή συνέβη το πρωί της Δευτέρας, 21 Αυγούστου του 1911 και μέχρι αργά την Τρίτη, η ιστορία ήταν στην πρώτη σελίδα στις μεγάλες εφημερίδες σε όλο τον κόσμο.

Ο Πάμπλο Πικάσο και ο ποιητής Γκιγιόμ Απολινέρ θεωρήθηκαν ύποπτοι για την κλοπή, ενώ έκαναν την εμφάνιση τους θεωρίες συνωμοσίας υποστηρίζοντας, ότι όλη αυτή η υπόθεση ήταν δημιούργημα της γαλλικής κυβέρνησης για αποπροσανατολισμό.

Πλήθη συγκεντρώθηκαν στην έδρα της αστυνομίας ζητώντας να βρεθεί ο πίνακας. Μάλιστα, χιλιάδες άνθρωποι συμπεριλαμβανομένου του Φρανς Κάφκα, πλημμύρισαν το Λούβρο, όταν άνοιξε τις πύλες του ξανά μετά από μια εβδομάδα για να κοιτάξουν τον κενό τοίχο με τα τέσσερα μοναχικά σιδερένια άγκιστρα στο σημείο που ήταν η Μόνα Λίζα.

Μόλις βρέθηκε ο πίνακας, τα πλήθη συνέχιζαν να συρρέουν για να τον δουν από κοντά. Όλοι, κριτικοί, ειδικοί και κοινό, είχαν ανακαλύψει την αξία μιας ζωγραφικής που έμεινε στην ιστορία ως η πιο διάσημη που έγινε ποτέ.

Βίντεο Great Big Story

Πηγή: Open Culture / Επιμέλεια Snoopit24

Advertisements

Αν έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε, γράψτε το...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.