ΕΡΕΥΝΑ

Έτσι ακουγόταν η αρχαία ελληνική μουσική!

Αναπαραγωγή για πρώτη φορά με ακρίβεια!

Όπως γίνεται, δυστυχώς, στην Ελλάδα, κάποιοι άλλοι αποφασίζουν να ασχοληθούν με τα δικά μας επιτεύγματα και όπως φαίνεται, καταφέρνουν να μας εντυπωσιάζουν.

Ο Βρετανός καθηγητής αρχαίας ελληνικής μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Αρμάντ Νταγκούρ (Armand D’Angour) κατάφερε μαζί με την ομάδα του να δώσει ζωή σε παρτιτούρες και μουσική που παιζόταν στην Ελλάδα πριν από 2.500 χρόνια.

Ο D’Angour, που έχει αφιερώσει τη ζωή του σε αυτόν τον σκοπό, στηρίχτηκε στο μέτρο της αρχαίας ποίησης και στα μουσικά σύμβολα, τα οποία βρέθηκαν σε παπύρους και λαξευμένες πέτρες,  για να βρει με ακρίβεια ποια ήταν ή μουσική που άκουγαν οι αρχαίοι πρόγονοι μας και να την αναπαράξει σήμερα.

Όπως λέει και σε μια συνέντευξη του στην ΕΡΤ το 2017, οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν διάφορα όργανα, με κυρίαρχο τον αυλό, που ήταν σαν διπλή φλογέρα, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιζε η άρπα, η λύρα και μια μορφή κιθάρας. Τα όργανα αυτά βρήκε πάνω σε αρχαία αγγεία και τα ανακατασκεύασε.

Ο D’Angour επισημαίνει ότι πολλά λογοτεχνικά κείμενα της αρχαιότητας «παρέχουν άφθονες και ιδιαίτερα συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με τις σημειώσεις, τις κλίμακες, τα αποτελέσματα και τα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν».

Παρότι οι πρώτες πληροφορίες ήταν αόριστες, με την ανάλυση του ποιητικού μέτρου και την προσεκτική ερμηνεία των αρχαίων κειμένων, κατάφερε όπως ισχυρίζεται, να αποκρυπτογραφήσει πλήρως τον ήχο της αρχαίας ελληνικής μουσικής.

Ο D’Angour εργάστηκε για να μετατρέψει τις «νέες αποκαλύψεις για την αρχαία ελληνική μουσική» σε παραστάσεις που ανοικοδομούν τον ήχο σε τραγωδίες του Ευριπίδη, σε ποιήματα της Σαπφούς και άλλων αρχαίων ποιητών.

Το «κλειδί» για να αποκρυπτογραφήσει τις παρτιτούρες των αρχαίων ήταν να βρει πώς συνέθεταν τη μουσική τους. Όπως τονίζει, «οι αρχαίοι Έλληνες είχαν υπολογίσει τις μαθηματικές αναλογίες των μουσικών διαστημάτων – η οκτάβα είναι 2:1, το ένα πέμπτο 3:2, το ένα τέταρτο 4:3 και ούτω καθεξής» διευκρίνισε.

«Η σημειογραφία αυτή», πρόσθεσε, «δίνει μια ακριβή ένδειξη του σχετικού ύψους: το γράμμα Α, π.χ., στην κορυφή της κλίμακας, αντιπροσωπεύει μια μουσική νότα κατά ένα πέμπτο πιο υψηλή από το Ν, στη μέση της αλφαβήτου. Το απόλυτο ύψος μπορεί να εξαχθεί από το φωνητικό εύρος που απαιτείται για να τραγουδηθούν οι μελωδίες που έχουν επιζήσει».

Το αποτέλεσμα, όπως αποκαλύπτεται μέσα από τα βίντεο του καθηγητή D’Angour, είναι εντυπωσιακά και δείχνουν πόσο ρυθμική και αρμονική ήταν η μουσική των αρχαίων Ελλήνων.

Βίντεο Armand D’Angour (συνέντευξη στην ΕΡΤ)

Βίντεο Armand D’Angour (πρόβες και συναυλία με Αθηναϊκό Παιάνα -125 π.Χ. και χορικό από τραγωδία του Ευριπίδη 408 π.Χ.)

Πηγή: Open Culture / Επιμέλεια Snoopit24

Advertisements

Αν έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε, γράψτε το...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.