ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Τα ερείπια ενός ξεχασμένου συγκροτήματος σχολών τέχνης!

Το όνειρο που δεν έγινε πραγματικότητα στην Αβάνα!

Ξεκίνησε σαν ένας χώρος που θα συγκεντρώνονταν φοιτητές από ολόκληρο τον κόσμο και κατέληξε σαν ένα εγκαταλελειμμένο κτιριακό συγκρότημα, το οποίο όμως διατηρεί την προχωρημένη αρχιτεκτονική, για την εποχή εκείνη.

Η ιστορία ξεκινά το 1961, όταν η επανάσταση στην Κούβα φαινόταν να είναι σταθερή και να ακολουθεί μια επιτυχημένη πορεία.

Μέσα σε ένα χρόνο έκλεισε το ποσοστό των αναλφάβητων, καθώς  σπουδαστές πήγαν στην ύπαιθρο και δίδαξαν τους αγρότες γραφή και ανάγνωση.

Παράλληλα, ο Φιντέλ Κάστρο και ο Τσε Γκεβάρα προωθούσαν μια ριζική σχολική μεταρρύθμιση. Ως μέρος αυτής της «πολιτιστικής επανάστασης», ήταν η δημιουργία ενός ιδρύματος, που θα αποτελούσε σύμπλεγμα πέντε σχολών τέχνης.

Ο Κάστρο ανέθεσε στον Κουβανό αρχιτέκτονα Ρικάρντο Πόρο να σχεδιάσει το συγκρότημα, αλλά μέσα σε μια απίστευτα σύντομη προθεσμία των τριών μηνών, στον χώρο ενός γηπέδου γκολφ.

Ο Πόρο για να τα καταφέρει ζήτησε τη βοήθεια δύο Ιταλών που είχε συναντήσει στη Βενεζουέλα, του Ρομπέρτο και του Βιτόριο Γκαράτι, και όλοι μαζί οι αρχιτέκτονες άρχισαν να εργάζονται μέρα και νύχτα.

Το έργο είχε πολύ μεγάλες ελπίδες να γίνει ένα ορόσημο της Επανάστασης με ισχυρές ιδεολογικές συνειρμούς που θα προσέλκυε φοιτητές από όλο τον σοσιαλιστικό κόσμο να σπουδάσουν στην Αβάνα.

Οι πέντε σχολές που σχεδιάστηκαν ήταν σύγχρονου χορού, γλυπτικής και ζωγραφικής, δραματικών τεχνών, μουσικής και μπαλέτου.

Το συγκρότημα συνδεόταν μέσω ενός εκπληκτικού λαβύρινθου που κατασκευάστηκε από ξύλο και τούβλο. Οι θόλοι των κτιρίων ήταν χτισμένοι σε παραδοσιακή καταλανική τεχνική και ήταν από τους μεγαλύτερους του είδους τους.

Δυστυχώς, η «ρομαντική περίοδος» της κουβανικής επανάστασης δεν διήρκεσε πολύ. Το 1964, οι οικονομικές δυσκολίες που ακολούθησαν την κρίση στον Κόλπο των Χοίρων το 1962, οδήγησαν σε ξαφνική αλλαγή προτεραιοτήτων.

Παράλληλα, ο Κάστρο ζήτησε μια αρχιτεκτονική που δεν απαιτούσε περιττή χρήση των πόρων και δεν ήταν πολύ μοντέρνα.

Κάτι που ερχόταν σε αντίθεση με τα έντονα σχήματα των σχολών του Γκαράτι, τα οποία θεωρούνταν πλέον πολύ «αστικά» για να είναι συμβατά με τις αρχές της επανάστασης.

Το έργο που σχεδιάστηκε για να απεικονίσει την αισιοδοξία μιας ολόκληρης γενιάς ήταν ξαφνικά εκτός ατζέντας. Και οι τρεις αρχιτέκτονες που προσέλαβε ο ίδιος ο Κάστρο, χαρακτηρίστηκαν ως πολιτιστικοί ελιτιστές και τελικά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Κούβα.

Σήμερα, οι σχολές δεν είναι εύκολα προσβάσιμες και περιμένουν την αποκατάσταση τους.Για πολλά χρόνια, τα όμορφα σχεδιασμένα ξύλινα πλαίσια αποσυναρμολογήθηκαν και το πρώην γήπεδο γκολφ αργά μετατράπηκε σε δάσος.

Παρ ‘όλα αυτά, οι θόλοι εξακολουθούν να αποτελούν το εντυπωσιακό κειμήλιο ενός ονείρου που δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα.

Στη δεκαετία του 1980, οι ξεχασμένες σχολές τέχνης χαρακτηρίστηκαν προστατευόμενη αρχιτεκτονική κληρονομιά της Κούβας.

Στη δεκαετία του 1990 οι αρχιτέκτονες προσκλήθηκαν πίσω στην Αβάνα καθώς οι προσπάθειες τους αναγνωρίστηκαν, τελικά, και τα ημιτελή σχολεία τους κηρύχτηκαν τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά έργα της κουβανικής επανάστασης.

Μετά από μια ιστορική συνάντηση με τον Πόρο, τον Γκαράτι και τον υπουργό Πολιτισμού της Κούβας, άρχισε ο προγραμματισμός για την αποκατάσταση των σχολών, που ξεκίνησε το 2008.

Αλλά η παγκόσμια οικονομική κρίση έβαλε το έργο στο περιθώριο για άλλη μια φορά. Πάντως, επί του παρόντος, αυτά τα αχρηστευμένα αριστουργήματα εξετάζονται για να συμπεριληφθούν στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς.

Πηγή: Messy Nessy

Advertisements

Αν έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε, γράψτε το...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s